آخرین اخبار

29. فروردين 1403 - 21:34   |   کد مطلب: 42835
احداث راه‌‌‌های مواصلاتی اعم از آزادراه‌‌‌ها، بزرگراه‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های ریلی و مانند آن یکی از مهم‌ترین شاخصه‌‌‌های توسعه‌یافتگی کشور است. با توجه به نیاز کشور به وجود یک شبکه حمل‌ونقل ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با مناطق و مراکز مهم کشور این مهم از مواردی بود که مورد تاکید دولت سیزدهم قرار گرفت. اما کارنامه دولت در این خصوص چگونه بوده است.

به گزارش بهارانه؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در دولت سیزدهم از ٣٥٠ کیلومتر خطوط اصلی‌ ریلی‌ شامل خاش- زاهدان، همدان- سنندج و بستان آباد و خاوران بهره برداري شد.  بر اساس گزارش ها بهره برداري خطوط اصلی‌ ریلی‌ در دو سال اول دولت‌ سیزدهم‌ نسبت‌ به‌ دوره متناظر در دولت‌ قبل‌ افزایش‌ ١٩٤ درصدي داشته است.

همچنین در دولت مردمی١٨٣٧ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی‌ احداث شد.  در دو سال اول دولت‌ سیزدهم‌ نسبت‌ به‌ دوره متناظر در دولت‌ قبل‌ احداث بزرگراه و راه اصلی‌ افزایش‌ ١٣ درصدي داشته است.

در دولت سیزدهم ٣٥٠ کیلومتر آزادراه احداث شد. احداث آزادراه در دو سال اول دولت‌ مردمی نسبت‌ به‌ دوره متناظر در دولت‌ قبل‌ افزایش‌ ٥/٣٤ درصدي داشته است.

همچنین  ٦٨٦٧ کیلومتر راه هاي روستایی‌ بالاي ٢٠ خانوار نیز احداث و آسفالت‌ شد که نسبت‌ به‌ عملکرد دولت‌ قبل‌ افزایش‌ ٣٨ درصدي داشت.  عملکرد مشابه‌ در دولت‌ دوازدهم‌ ٤٩٦٨ کیلومتر بود.

علاوه بر این دولت سیزدهم ٥٠ فروند به‌ ناوگان هوایی‌ کشور نیز اضافه کرده است.

از سویی دیگر افزایش‌ ٨٢ درصدي توسعه‌ و نوسازي ناوگان ریلی‌ از شروع دولت‌ تا پایان بهمن‌ ماه ١٤٠٢ در مقایسه‌ با مدت مشابه‌ در دولت‌ دوازدهم‌ را شاهد هستیم. بر این اساس ٣٩٤١ دستگاه ناوگان ریلی‌ توسعه‌ و نوسازي شد.

با توسعه زیرساخت‌هاي حمل‌ ونقل‌ وضعیت حمل‌ و نقل‌ باري و  مسافري چه در حوزه داخلی و چه خارجی نیز رشد یافت.  تحقق‌ ١٢٢.١٦میلیون تن‌ ترانزیت‌ خارجی‌ در ١١ماهه‌ نخست‌ ١٤٠٢ که‌ نسبت‌ به‌ مدت مشابه‌ سال گذشته‌، افزایش‌ ٤٦.٣٤ درصدي داشته‌ است‌. رشد ٥٢ درصدي ترانزیت‌ و حمل‌ و نقل‌ بار بین‌ المللی‌ در بخش‌ جاده اي نسبت‌ به‌ مدت مشابه‌ در دولت‌ قبل‌، افزایش‌ ٣١ درصدي میانگین‌ روزانه‌ شاخص‌ حمل‌ بار بین‌ المللی‌ در بخش‌ ریلی‌ به‌ میزان ٩٦٣٩ هزار تن‌ نسبت‌ به‌ دو سال و نیم‌ پایانی‌ دولت‌ قبل‌ و افزایش‌ دو برابري متوسط‌ ماهانه‌ پروازهاي عبوري در سال ١٤٠٢ نسبت‌ به‌ میانگین‌ ماهانه‌ سال ١٤٠٠ از موارد مهم توسعه حمل و نقل در دولت سیزدهم بوده است.

سیر نخستین‌ رام قطار ترانزیتی‌ از شاخه‌ شرقی‌ کریدور شمال-جنوب از مبدا کشور روسیه‌ به‌ مقصد کشور هند در تیر ماه ١٤٠١ و فعالسازي این‌ کریدور هم از دیگر مواردی است که در کارنامه دولت سیزدهم در زمینه توسعه حمل و نقل ثبت شده است.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه های دولت برای توسعه حمل و نقل در سال ۱۴۰۳ گفت: در بخش حمل‌ونقل نیز اصلی‌ترین دستور کار ما در سال ۱۴۰۳ توسعه ناوگان و نوسازی ناوگان در همه بخش‌های حمل ونقل است تا بتوانیم ناترازی عرضه و تقاضا را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در صنعت ریلی، واگذاری حوزه بار به بخش خصوصی و عمومی و شرکت‌های صاحب بار در دستور کار راه آهن قرار گرفته است. در حوزه مسافری نیز مجوزهای لازم برای شرکت‌های فعال در این حوزه از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر می‌شود تا ناوگان حمل‌ونقل مسافری با استفاده از سرمایه بخش خصوصی توسعه یابد.

وی با اشاره به رشد بیش از ۵۵ درصدی ترانزیت در سال گذشته یادآور شد: ترانزیت به عنوان یک ثروت ملی باید به اندازه نفت درآمدزایی کند و این رقم با توسعه سخت افزاری و نرم افزای، در توافقات با کشورهای همسایه و منطقه که در حال انجام است، افزایش خواهد یافت.

دیدگاه شما