خیل عظیم جمعیت از اقصی نقاط ایران به پایتخت تاریخ و تمدن آمدهاند تا علاوه بر بهرهمندی از آب و هوای دلپذیر از جاذبههای گردشگری نیز دیدن کنند، اما...
به گزارش بهارانه به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، با توجه به اینکه تنها یک هفته به پایان تابستان و بازگشایی مدارس باقیست، این امر نیز به خودی خود باعث افزایش حضور تعداد گردشگران شده تا دانش آموزان و فرهنگیان که درصد عظیمی از جمعیت را به خود اختصاص میدهند، با تمام قوا سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.
در این میان مشکلاتی از جمله نبود مکان مناسب جهت اسکان مسافران و نبود راهنمايان زبده در مراکز گردشگری سبب سردرگمی گردشگران شده و آنان برای رسیدن به مقصد به عابران متوسل میشوند، در صورتی که وجود یک تور گردشگری میتوانست آنان را به راحتی به مقصد برساند و با رضایت خاطر از اماکن گردشگری بازدید کنند که این امر سبب جذب گردشگران بیشتر به این شهر میشود و مدت زمان اقامت آنان را ارتقا میبخشد...
با توجه به اینکه این روزها هوا رو به سردی میگراید و مسافران با این اوضاع سخت اقتصادی سعی در تجدید روحیه خود و خانوادهشان را دارند، میطلبد مسئولان استانی فکری به حال آنان کنند و مکانی خاص برای اسکان مسافران درنظر بگیرند تا هزینه زیادی به آنها تحمیل نشود و با رضایتخاطر این شهر را ترک کنند و خاطره ای خوش برایشان به یادگار بماند.
یک کارشناس ارشد گردشگری استان همدان بر تشکیل انجمن راهنمایان در استان تاکید کرد.
مسعود ملکی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه همدان، با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اینکه در همدان تنها در موزهها و مراکز گردشگری راهنما و لیدر وجود دارد باید به تشکیل انجمن راهنمایان در استان اهتمام ورزید.
وی کمبود راهنمای آموزش دیده، عدم وجود بودجه کافی و نداشتن آشنایی برخی واحدها به فواید حضور راهنمایان را از جمله عوامل عدم حضور راهنماها و لیدرها در تمامی اماکن برشمرد و اظهار کرد: امروزه راهنما و لیدر به علم و فنوني تبدیل شده که دورههای مختلف برای آن گذاشته میشود چراکه یک راهنما باید دارای ویژگیهای فردی و تخصصی باشد و به زبانهای متفاوت بنا به نیازهای مختلف تسلط یابد تا در محلهای خاص از آن بهرهمند شود.
ملکی تصریح کرد: در دنیا علاوه بر برگزاری دورههایی برای راهنماها و لیدرها، انجمن راهنمایان نیز تشکیل شده است تا همراه تور باشند و یا با استقرار در مراکز گردشگری، موزهها، هتلها و رستورانها از وجودشان بهرهمند شوند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امروزه برگزاری تور و تعیین مقاصد گردشگری در مراکز گردشگری دنیا معمول شده است، عنوان کرد: در حال حاضر استان همدان تور گردشگری ندارد اما با وجود مسافت کوتاه بین جاذبهها در استان، میتوان در امر ایجاد تور موفق بود.
ملکی ادامه داد: با توجه به اینکه جاذبههای زیادی از جمله پارک سیفیه ملایر، سفال لالجین، سراب گیان نهاوند، حیقوق نبی در تویسرکان در استان وجود دارد میتوان با تعیین مسیرهای گردشگری و ارائه خدمات ویژه تورهایی برای مسیرهای تعیین شده در نظر گرفت و با تبلیغات به مردم معرفی کرد.
مسئول روابط عمومی شرکت سیاحتی علیصدر در ادامه بیان کرد: در حوزه گردشگری دو گروه متفاوت شامل دولت و بخش خصوصی وظایفی دارند که در قانون اساسی، مصوبه مجلس و هیات دولت مصوب شده است که تبلیغات، توسعه گردشگری، جذب سرمایه گذار و حمایت از آنها از وظایف دولت به شمار میآید.
وی ادامه داد: در کشور پدیدههای گردشگری فراوان و غنی شامل جاذبههای خدادادی، اکوتوریسمی، میراث فرهنگی و قدمت متعلق به تاریخ پیش از میلاد، وجود دارد که کشورهای دنیا آرزوی داشتن این جاذبهها را دارند.
ملکی افزود: داشتن این میراث غنی و جاذبهها نیازمند سرمایهگذاری و ساخت تاسیسات و ابنیه در کنار اینهاست تا بتواند اماکن و خدمات لازم را به توریستهای داخلی و خارجی جهت بهرهمندی از این جاذبهها ارايه دهد.
وی اذعان کرد: با توجه به وسعت و کثرت جاذبهها در توانایی مالی و اقتصادی دولت نیست که این خدمات را ایجاد کند، بنابراین قانون تعریف کرده است که بخش خصوصی میتواند در این حوزهها سرمایهگذاری کند و مشمول حمایت دولت قرار گیرد؛ به عنوان مثال ساخت هتل، رستوران، خدمات جانبی مانند پمپ بنزین و حتی فرودگاه میتواند از جمله این موارد باشد.
این کارشناس ارشد گردشگری اظهار کرد: اگر بخش خصوصی در این حوزه ورود یابد حمایت دولت در مراحل مختلف ساخت و بهرهبرداری حتما باید صورت پذیرد و اگر امکان سرمایهگذاری بیشتر وجود داشته باشد در بازده زمانی بسیار کوتاه فواید و آثار مثبتش در هر منطقه گردشکری از کشور مشهود خواهد بود و شاهد هجوم مسافران به آن مناطق خواهیم بود همچنان که در پدیده های جدیدالتاسیس شاهد هستیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال جزیره کیش در کشور یک روز به عنوان جزیره بومی مطرح بود اما زمانی که در مصوبه دولت قرار گرفت تبدیل به منطقه ویژه گردشگری شد و روزانه هزاران نفر از خدمات و تاسیسات ایجاد شده بهره کافی و وافی را میبرند.
ملکی تاکید کرد: نقاط دیگر کشور نیز باید مشمول این قانون قرار گیرند تا از این طریق جذب گردشگر داخلی و خارجی داشته باشیم که باید برای جذب گردشگر خارجی با توجه به سیاست نظام، برنامه خاص و ویژهای در نظر گرفت به عنوان مثال ساخت تاسیسات و خدمات ویژه در مبلمان شهری و نصب تابلوهای راهنمای گردشگری به صورت لاتین از جمله این موارد است.
وی در ادامه به جاذبههای فرهنگی همدان اشاره و خاطرنشان كرد: با توجه به مدفون بودن شخصیتهای علمی، مذهبی و فرهنگی در داخل استان، همدان به عنوان مهد تمدن فرهنگی مورد علاقه بین اقلیتهای مختلف دینی و مذهبی شناخته شده و وجود شخصیتهای بزرگی مانند بوعلی سینا، باباطاهر، حیقوق نبی، شیخ محمد بهاری و استر و مردخای برای اقلیتهای یهودی، همدان را به يك مرکز مهم فرهنگی تبدیل کرده است.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: معرفی این اصالتها و فرهنگ غنی مشتاقان بسیاری را از سراسر دنیا برای دیدن و لمس کردن این تاریخ، به سمت خود سرازیر خواهد کرد به عنوان مثال وجود کتیبههای گنج نامه در استان که در تمدن بین النهرین نقش ویژهای داشته سبب جذب بسیاری از مورخان، تاریخ دوستان و گردشگران میراث فرهنگی به همدان شده تا از نزدیک کتیبهها را لمس کنند و با افتخار در کنارش عکس بگیرند.
وی اعلام کرد: اگر بخواهیم همدان را به جایگاه واقعی خود برسانیم و روزانه شاهد حضور دهها هزار گردشگر باشیم باید پتانسیلها، زیرساختها و تاسیسات و ابنیه را با سرعت خیلی بیشتری نسبت به وضع موجود گسترش دهیم.
ملکی ادامه داد: از تاسیسات مورد نیاز مرکز گردشگری به طور قطع صنعت حمل و نقل را باید نام برد که با صنعت گردشگری در هم آميخته و به شدت نیازمند یکدیگرند.
وی عدم وجود فرودگاه فعال، راه آهن و حتی شهرهای ساحلی را از موانع حضور گردشگر به همدان خواند که برای دستیابی به آنها باید تلاش بسیار صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در کنار جاذبههای گردشگری و فرهنگی قطعا باید خدماتي باشد تا سبد کالای گردشگری را تکمیل کند و طول ماندگاری مسافران را در همدان افزایش دهد که این امر با ساخت هتل با ستارههای بالا، شهربازیها، مجتمعهای توریستی، اقامتی، رستورانها و غذاخوریها، مبلمان خاص شهری، وجود راهنماها و لیدرها، وجود مبلمان خاص گردشگری و ابزارهای معرفی چه الکترونیکی و چه غیرالکترونیکی که تمام این قابلیتها تحت چتر معرفی و تبلیغ بری طبقات مخاطب که قالبا به دو بخش داخل کشور و خارج از کشور تقسیم می شوند، امکان پذیر است.
گزارش از سمیرا معارفی، خبرنگار ایسنا- منطقه همدان
دیدگاه شما