به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بهارانه»؛ آغاز مهرماه یادآور روزهای شیرین تحصیل برای همگان خصوصاً جوانان دهههای پنجاه و شصت و دهه هفتادی است که دوران تحصیل متفاوتی را نسبت به نسلهای بعدی و حتی نسبت به قبل از انقلاب تجربه کردند.
پس از انقلاب اسلامی با وجود تمام مشکلات، اما آمار افرادی که دارای تحصیلات هستند و زیر چتر آموزش و پرورش قرار گرفتند بهشدت بالا رفت و جمهوری اسلامی ایران در ریشه کن کردن بیسوادی گامهای بلندی را برداشت و نتیجه این شد که آمار ۲۳ درصدی سواد در کشور از پیش از انقلاب به آمار حدود ۹۹ درصدی باسوادان و تحصیل کردگان تاکنون رسیده است.
در مدارس شلوغ دهه ۶۰ و دهه ۷۰ در کشور ما، نخبگان و دانشمندان بسیاری علیرغم مشکلات فراوان در تحصیل و کمبود امکانات و با وجود مشکلات مالی و موانع تحصیلی درخشیدند.
اما با ورود مدارس غیرانتفاعی و در ادامه مدارس منفک شده از مدارس دولتی، تحصیلات و سبک تحصیلات نیز در جامعه عوض شد و امکان درخشش استعدادهای درخشان از مدارس دولتی که عموم جامعه در سطوح متوسط و پایینتر به لحاظ اقتصادی در آن حضور دارند بسیار کمرنگ شد.
حامد عیوضی کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفت: بسیاری از دانشمندان و پزشکان و حتی سیاسیون سطح عالی ما از مناطق دور افتاده و روستایی با کمترین امکانات و حتی بعضاً با فقر مالی، با تلاش و کوشش خود در تحصیلات و سوادآموزی در دوره دانش آموزی و در ادامه دانشجویی خود به این جایگاه رسیدند و این اتفاق بهدلیل این است که همه دانش آموزان، همسان در یک مدرسه قابلیت تحصیل داشتند و اگر بهعنوان مثال دوران تحصیل خود را در ۳۰ سال گذشته مرور کنید متوجه میشوید که همکلاسیهای شما اکنون هر کدام ممکن است یک پزشک، مهندس، معلم، دانشمند، تکنسین، استاد دانشگاه و یا یک مسئول در کشور باشد.
وی افزود: اما با گسترش مدارس غیرانتفاعی و در ادامه، مدارس مختلف دیگر، آرام آرام دانش آموزان بر مبنای بضاعت مالی، موقعیت سیاسی و اجتماعی والدین از عموم دانش آموزان جدا شده و در مدارس اختصاصی اقدام به تحصیل کردند.
عیوضی تصریح کرد: این جریان باعث شد که سهم مدارس دولتی به مرور از نخبگان جامعه کم شود؛ البته این بهمعنای آن نیست که جدا کردن دانش آموزان بر مبنای مواردی که ذکر شد شاخص تعیین کننده هوش و ذکاوت و استعداد آنها است، بلکه این اتفاق باعث شد دانش آموزان مدارس جدا شده از مدارس دولتی بتوانند با امکانات و موقعیت بهتر نسبت به مدارس دولتی که عموم دانشآموزان جامعه در آن تحصیل میکنند، به ادامه تحصیل بپردازند.
کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: این اتفاق منجربه این شد که در نتایج کنکور امسال، و حتی سالهای گذشته، سهم مدارس دولتی از رتبههای برتر کنکور حتی رتبههای دور رقمی و بیشتر بسیار کم و حتی به صفر برسد.
وی افزود: طبیعتاً افرادی که امکان بهتر برای تحصیل دارند به مراتب علمی بالاتر دست یافته و در نتیجه در آینده جزوی از نخبگان دانشمندان و مسئولان جامعه میشوند و دانش آموزان مدارس دولتی هیچ سهمی را در این بین نخواهند داشت.
معضلات اجتماعی
عیوضی گفت: یکی از تبعات اینکار، افزایش معضلات اجتماعی است چراکه اگر فرزندان مدیران و مسئولان، در مدارس معمولی دولتی مشغول به تحصیل باشند، طبیعتاً والدین این کودکان در کاهش و کنترل معضلات اجتماعی در محل تحصیلی کودکان خود حساس شده و اقدام میکنند و همین حرکت باعث کاهش معضلات و مشکلات اجتماعی در مدارس خواهد شد؛ اما با جداسازی فرزندان مسئولان و یا افرادی که بضاعت مالی بیشتری نسبت به مردم دارند، فقط آن دسته از مدارس که پذیرای این دانش آموزان هستند، با روشهای خاص مدیریتی و تربیتی اداره شده و والدین از بابت آسیبهای اجتماعی خیال خود را راحت میکنند اما در مدارس دولتی که عموم کودکان جامعه با سطح اجتماعی و اقتصادی متوسط به پایین حضور دارند، شاهد معضلات و آسیبهای اجتماعی بیشتری هستند.
وی افزود: و قطعاً تحصیل در چنین فضایی با مدارسی که همه دانش آموزان آن از فرزندان مسئولان و یا یک طیف خاص بوده و از دانشآموزان دیگر با سطح اجتماعی پایین تر جدا هستند، بسیار متفاوت بوده و نتیجه تحصیلی آن نیز چیزی جز نتایج کنکور سالهای أخیر نیست.
انقلاب کوخ نشینان
حضرت امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بارها این انقلاب را انقلاب مستضعفان نامیدند و از آن بهعنوان انقلاب کوخ نشینان نام بردند که مسئولان آن، درد و رنج و غم مردم را چشیدند و با مشکلات مبارزه میکنند.
نمونههای بارز زیادی در بین مسئولان گذشته و کنونی نظام اسلامی ایران مانند: شهیدان رجایی و رئیسی وجود دارند که از کودکی طعم درد و رنج فقر و مشکلات را چشیدند و با تلاش و کوشش خود در خدمت به مردم به بالاترین سطوح مدیریت اجرایی کشور رسیدند و در ریشهکن کردن مشکلات مردم تلاش میکنند.
اما اگر نخبگان برتر کشور با اتفاقی که در کنکور و نتایج آن رخ میدهد، فقط از طیفهای خاص و متموّل جامعه باشند که در آینده مسئولان جامعه بشوند، آیا با شعار و مبانی انقلاب که حضرت امام خمینی رحمتاللهعلیه آن را انقلاب مستضعفان نامیدند مطابقت خواهد داشت؟
انتهای خبر/ع
دیدگاه شما