به گزارش بهارانه؛ تربیت سرمایههای انسانی تحصیلکرده ماهر، نوآور، خلاق و کارآفرین به منظور بسترسازی برای تحقق ویژگیهای سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، اهداف توسعه پایدار و سیاستهای اقتصاد مقاومتی از مأموریتهای هنرستانهاست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
آموزش و تربیت فنی و حرفهای با کیفیت، کارا و اثربخش، یکی از گزینههای اصلی برای رسیدن به اهداف حال و آینده کشور (توسعه همه جانبه و پایدار) در افق ۱۴۰۴ است که با توجه به شرایط فرهنگی، آموزشی و اجتماعی کشور، کسب شایستگیها و ایجاد صلاحیتهای نیروی کار برای ورود به حرف و مشاغل سطوح ابتدایی و میانی را امکان پذیر خواهد کرد.
به منظور تحقق این موضوع، آموزش و تربیت فنی و حرفهای در دوره دوم متوسطه (شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش) نقش مهمی ایفا میکند.
مطالبات اسناد بالادستی، تغییرات فناوری و نیاز بازار کار داخل کشور و تغییر در استانداردها همچنین توصیههای بینالمللی، معاونت آموزش متوسطه را مکلف کرد تا بر اساس ماموریت و وظیفه قانونی خود، توسعه کمی همراه با کیفیت این آموزشها را متناسب با نیاز بخشهای مختلف اقتصادی و آمایش سرزمین در دستور کار قرار دهد.
سهم توسعه آموزشهای فنی وحرفهای و کاردانش در سه سال تحصیلی پیش از استقرار دولت سیزدهم (سالهای ۱۳۹۷-۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ) با وجود تلاشهای صورت گرفته با روند افزایشی ۰.۳۵ درصد روبرو بوده است اما با استقرار دولت سیزدهم با تغییر رویکرد حمایتی از آموزشهای فنی وحرفهای و کاردانش سهم توسعه آموزشهای فنی وحرفهای وکاردانش در سه سال تحصیلی اخیر (سالهای ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ) با اقدامات و تلاشهای جهادی در استانها به افزایشی ۴.۶۸ درصدی رسیده است.
با استقرار دولت سیزدهم با تغییر رویکرد حمایتی از آموزشهای فنی وحرفهای و کاردانش سهم توسعه آموزشهای فنی وحرفهای وکاردانش در سه سال تحصیلی اخیر (سالهای ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ) با اقدامات و تلاشهای جهادی در استانها با روند افزایشی ۴.۶۸ درصدی روبهرو است
در واقع تعداد هنرجویان هنرستانها نسبت به سال پایه ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به میزان ۲۱۳ هزار و ۸۱۴ نفر افزایش یافته است.
همچنین بررسی روند سه ساله جمعیت دانشآموزی (هنرجویی) پیش از استقرار دولت سیزدهم نشان میدهد که تعداد هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش از ۹۰۹ هزار و ۱۶۲ نفر در سال تحصیلی ۹۸-۹۷، به ۹۶۸ هزار و ۶۰۲ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ رسیده است. این آمار رشد ۶.۱۳ درصدی هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش را نشان میدهد.
در این راستا تعداد هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش از یک میلیون و ۲۵ هزار و ۸۱۱ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، به یک میلیون ۱۸۲ هزار و ۴۱۴ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ رسیده است که این آمار رشد ۱۳.۲۴ درصدی هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش را نشان میدهد.
آمارها نشان میدهد که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ جمعیت دانشآموزی پایههای دهم، یازدهم ودوازدهم دوره متوسطه ۲ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۴۴۲ نفر هستند که تعداد یک میلیون و ۷۸۹ هزار و ۲۶ نفر در شاخه نظری(سهم ۶۰ درصد) و تعداد یک میلیون ۱۸۲ هزار و ۴۱۶ نفر (سهم حدود ۴۰ درصد) در شاخههای فنی وحرفه ای (۵۶۶ هزار و ۷۱۵ هنرجو) و کاردانش (۶۱۵ هزار و ۷۰۱ هنرجو) مشغول تحصیل هستند.
از کل هنرجویان هنرستانهای کشور حدود ۴۰ درصد (۴۷۷ هزارو ۳۳۷ نفر) هنرجوی دختر همچنین از کل هنرجویان کشور حدود ۱۰ درصد (۱۱۵ هزار و ۴۷۰ نفر) هنرجوی روستایی هستند.
همچنین از کل هنرجویان کشور حدود هفت درصد (۷۸ هزار و ۷۹۷ نفر) در هنرستانهای غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند و از کل هنرجویان کشور حدود ۵۳ درصد در زمینه صنعت، ۳.۰۲ درصد درزمینه کشاورزی و حدود ۱۹ درصد در زمینه خدمات و حدود ۲۶ درصد در زمینه هنر تحصیل میکنند.
در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ به ترتیب استانهای یزد (۴۸ درصد)، هرمزگان (۴۷ درصد)، خراسان رضوی (۴۶ درصد)، سمنان (۴۶ درصد) و اصفهان (۴۶ درصد) بیشترین سهم توسعه نسبت به میانگین سهم کل کشور (۳۸ درصد) در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم شاخههای فنی وحرفه ای و کاردانش را دارند.
همچنین استانهای سیستان وبلوچستان(۲۶ درصد) کهگیلویه و بویر احمد(۲۷ درصد)، ایلام (۲۸ درصد) ولرستان (۲۹ درصد) کمترین سهم توسعه نسبت به میانگین سهم کل کشور (۳۸ درصد) در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم شاخههای فنی وحرفه ای و کاردانش را دارند.